måndag 13 juni 2011

Beskrivning av förklädeskort.

Då ska jag försöka ge en beskrivning på hur jag har gjort mina förklädeskort:

Börja med att skära till ett papper som har en höjd på 15 cm och en bredd på 14 cm (gjorde den först 15x15, men insåg snart att det inte blev så snyggt när den var helt fyrkantig). När det gäller val av papper så bör man ta ett dubbelsidigt lite tjockare papper eftersom att kortet i sig bara blir en sida. På bilden visar jag två bitar bara för att man ska kunna se både fram-och baksidan av papperet.

Mät sedan 4,5 cm från de två övre hörnen och in mot mitten och sen 6,2 cm från de två övre hörnen och neråt. Med hjälp av en oval mall till min fiskars shapecutter ritade jag ett lite rundat streck mellan mina utmätta punkter och klippte bort.

Skär till ett papper i storlek 10 cm x 7 cm som skall användas till att göra en ficka.


Här har jag rundat hörnen på fickan, inkat kanterna, ritat små streck som ser ut som en söm och sen satt fast den på förklädet med dubbelhäftande tejp.


Sen satt jag dit fyra stycken öljetter i hörnen för att kunna knyta fast banden på förklädet.

Här har jag klippt till 3 stycken band och knutit dit. Banden på sidorna stack jag in i öljetterna framifrån och gjorde en knut på baksidan. Bandet upptill stack jag in de båda ändarna i varsin öljett och gjorde knutar på baksidan.
Nu återstår bara att dekorera förklädet.


Jag hoppas att min beskrivning inte är alltför svår att förstå. Är det något ni undrar över så är det bara att fråga.


Inga kommentarer: